Ons doel
We veranderen de manier waarop mensen over bonen denken
Ontmoet het team
achter de Faba Factory


Met het team
Katja Gruijters.
Fooddesigner
Katja Gruijters is een Nederlandse pionierende fooddesigner. Ze richt zich op nieuwe kansen op het gebied van gezondheid, kwaliteit, verleidelijkheid, eerlijkheid en vooral duurzaamheid. Al meer dan 20 jaar ontwikkelt ze voor veel bedrijven foodconcepten: van eet- en drinkgelegenheden tot horecabedrijven en fabrikanten in de voedingsmiddelenindustrie. Haar netwerk van creatieve experts geeft haar de mogelijkheid om aan verschillende soorten projecten te werken, in verschillende soorten en maten. In opdracht van bedrijven in binnen- en buitenland.
Lees verder
Katja schreef jarenlang columns voor het Nederlandse vakblad Foodmagazine. Momenteel schrijft ze voor het Nederlandse tijdschrift Vork, een kritisch tijdschrift over landbouw en de voedselketen. Haar column ‘Denkvoer’ zet lezers aan tot nadenken over het onderwerp voedsel.Katja Gruijters is daarnaast betrokken bij het onderwijs. Ze was een van de oprichters van de afdeling fooddesign aan de HAS Hogeschool Den Bosch. In 2019 werd Katja Gruijters tutor food design bij ARTEZ in Arnhem. Ze geeft ook les aan de Scuola Politecnica di Design in Milaan, Italië.
Katja Gruijters is specifiek geïnteresseerd in plantaardige eiwitten. Dat was ook het onderwerp van haar afstuderen aan de Design Academy Eindhoven, 22 jaar geleden. Haar eerste baan was in een vleesfabriek die ook plantaardige producten wilde ontwikkelen. Plantaardige eiwitten zagen er toen nog uit als vlees – en vaak doen ze dat nog steeds. Katja Gruijters wees erop dat plantaardige ingrediënten op zichzelf moeten staan. “We moeten groene eiwitten een eigen identiteit geven, plantaardige voeding kan creatiever”

Met het team
BOON.
Plantaardige producten
BOON is een innovatief voedselbedrijf dat 100% plantaardige producten ontwikkeld, waarbij bonen altijd een hoofdrol spelen. Hiermee wil BOON bijdragen aan een toekomst met duurzaam, lekker en gezond voedsel voor iedereen. Met deze gedachte is BOON in 2015 opgericht door Michael Luesink: “Als we bonen zelf opeten kunnen we daar veel meer mensen mee voeden dan wanneer we ze eerst aan dieren voeren voor de productie van vlees of zuivel. Een essentiële stap om te komen tot een duurzamere voedingsketen. Zo hebben bonen hebben een sleutelrol in een meer plantaardig en duurzaam eetpatroon van vandaag en morgen.”
Lees verder
BOON wil consumenten verleiden een meer duurzame, plantaardige keuze te maken. BOON ziet bonen als het perfecte alternatief voor vlees: lekker, voedzaam en lokaal erg goed te telen. De producten van BOON, van nuggets en burgers tot broodjes bapao, zijn inmiddels een favoriet op het bordje van vele bewuste consumenten. Maar BOON is nog lang niet klaar met het verleiden van consumenten. Door middel van het platform ‘Faba Factory’ willen ze bijdragen aan het populariseren van de veldboon – een ontzettend voedzame, lokaal te telen boon. BOON is van mening dat de veldboon ook een plekje verdient op het bord van de consument.
Statistics
Project by the numbers.

kg
veldbonen

stuks
veldbonentofu